#DoAsDohn #LivetSomCM #Tips

8 x lir og gear til en community manager

Af den 30. april 2016

Hellere 8 skarpe tips end 10 “jeg-snakker-og-skriver-for-at-holde-mig-vågen”-ting, ikke? Orker du ikke at læse begrundelserne og tankerne bag, så vil jeg gøre det nemt for dig… Jeg har selvfølgelig også lavet listen som en gif. ?

Der er hundredvis af ting, som gør min hverdag lettere på jobbet eller i hvert fald optimerer min tid (føler jeg selv), men jeg er pigen, der godt kan lide skæve tal – jeg poster f.eks. aldrig hel og halv, så selvom det er oplagt, at jeg lister 10 ting op – så får du bare 8.

8 ting som på en eller anden måde gør livet for en community manager en anelse nemmere eller ting som jeg mener, man faktisk ikke kan undvære. Tingene kommer ikke i prioriteret rækkefølge.

Have fun uanset hvilken version du vælger at bruge tid på.

1. Facebook Pages (app)

Du er aldrig længere væk fra dit Facebook-community end en håndsrækning.Facebook Pages (app)

Selvom jeg er stor fan af, at man også har ret til fri, så er det bare rart for dig selv (og alle andre), at du kan følge med og tage stilling uagtet om du er i et tog mod Jylland eller sidder på wi-fiI i de italienske alper.

Mellem os to… Du kender sikkert godt følelsen af at ha’ forberedt og scheduleret noget indhold, som du bare sidder og venter på bliver publiceret eller selvom du ikke lige har vagten, så liiige skal tjekke hvor meget kærlighed, der er kommet ind i kommentarfeltet (eller had på væggen).

#LivetSomCM bliver en smule federe, men samtidig også en daglig øvelse i at kunne lade vær med at tjekke app’en hverandet minut… Bare fordi du kan.

Men hvis du ligesom jeg er administrator på utrolig mange sider – så slå notifikationer fra… Ellers får du oprigtigt stress.

2. Google docs & drive

I mangel på bedre (et værktøj) lever jeg og ånder for Google docs og Drive. Jeg behøver nok ikke at skrive side op og side ned med, hvor smart det er, at flere kan tilgå og tilføje i dokumenterne (det er efterhånden blev hverdagskost), men det fungerer  bare!

Det er her, jeg har alle mine content planer som deles med alle community managers. Vi har “Verdens største FAQ” som er en “on-going” vidensbank.

Det er også her den skriftlige brainstorm finder sted, hvis vi f.eks. skal komme op med noget indhold til en specifik kampagne, og det fungerer bare også godt for mig i forhold til at få medie-filer ned på telefonen fra PC.

3. Power-bank Gå aldrig, aldrig ned på strøm.

ReCharge2500Seriøst, mit liv er blevet bedre efter, at jeg til jul 2015 sad i de italienske alper og fik en powerbank af min storebror og hans familie.

Jeg fik et ReCharge2500-batteri og siden den dag er jeg aldrig gået ned på strøm – også fordi jeg rent faktisk husker at flytte den fra håndtaske til håndtaske, men det giver altså en ro i maven.

Der findes sikkert en million forskellige gode mobile opladere – pointen er bare… Det giver ro i maven og du panikker ikke selvom du er på 4 % strøm.
HUSK altid et kabel også – ellers er dit batteri nærmest ubrugeligt.

4. Copy/paste emojis

Getemoji.com

Jeg tror på, at en del af kampen om at gøre et stort corporate firma menneskeligt, er at snakke samme sprog som de får, køer og vrede geparder, der krydser vores vej. Dermed ikke sagt, at man bare skal agere ung med de unge og fyre en lind strøm af emojis afsted hver gang man poster, men sender de hjerter på Kurs mod – får de også hjerter igen.

Hjerter og glade smileys er én ting – men hvorfor skal man nøjes med de emojis som man på et computer-tastatur kan sætte med diverse tegn? Hvorfor skal vi ikke også dele kaffe-emojis, bølger og dansende kvinder?

Dét skal vi da også, og det er her getemoji.com kommer ind i billedet!

5. Bit.ly

Selvom vi på TV 2 tracker med diverse smarte værktøjer, og vi har en hel analyse-afdeling tilknyttet, så er der noget yderst selvtilfredsstillende som CM at kunne holde øje med clicks-tallet – især når det er noget som man ved bidrager til øko-systemet, og vi kan sætte en reel værdi på.

Dét jeg virkelig elsker ved bit.ly er interfacet – der er ikke så meget bøvl, og det er for mig utrolig intuitivt. Dertil kan jeg også godt lide deres shortener, da jeg ofte skal poste noget ellers meget lange og halv-kryptiske links fra tv2.dk.

6. AegiSub – undertekster til native videoer på Facebook

AegiSub

Den her kræver nærmest en tutorial – så det vil jeg overveje om ikke skal være mit næste blog-indlæg.

Anyway… Jeg er svært tilfreds med dette gratis (og for mig virus-fri) program: Aegisub! Egentlig gør det jo det samme som du manuelt kan sidde og skrive i en note på en PC, men den idiotsikrer din .srt-fil på en anden måde.

Den laver de rigtige mellemrum, tidskoder og du kan nemt gøre fonten skrå, tilføje og redigere dine undertekster samtidig med, at du har et vindue, hvori dit klip afspilles.

Et slag på tasken, så tager det mig ca. 10 minutter at lave undertekster til 30 sekunders klip (inkl. åbne programmet, nærlæse og sikre mig, at alt spiller). I den forbindelse har jeg også lavet et separat blogindlæg med en “how-to”-guide i forhold til at undertekste via AegiSub – det kan du læse mere om her.
Ping mig hvis du har brug for en hånd – jeg hjælper gerne.

NB: Husk at Facebook æder 1. linje i en .srt-fil, så sørg for at den 1. linje står blank, og selve underteksterne starter ved linje 2. 

7. ScreenToGif – screendump… bare gif!

Min gode kollega Hr. Wang kom pludselig en dag og havde svaret på alle vore bønner – han havde fundet det, jeg næsten havde opgivet efter, at jeg ydmygt måtte gå til IT med en PC fyldt med virus, fordi jeg havde downloadet ALT der skulle forestille at være et smart gif-program. Men Johan fandt det: ScreenToGif, og så skal der giffes.

Egentlig er det bare udvidet screendumps – programmet filmer din skærm, men det er da noget så smart, når man nu arbejder for et mediehus, der har arkiver med levende billeder andre kun kan drømme om.

Du kan som ofte smide de her giffer direkte på giphy, men hvis du holder dig til 20-30 frames, så kan du også smide dem direkte på f.eks. Twitter (der er et loft på 5 MB). Er filen for stor, så kør den via Photoshop – det plejer jeg at gøre.

8. Giphy – den kender du sikkert?

Når man så har screenet sin gif og gerne vil lægge den på Facebook? Hvad gør man så? Facebook kan jo ikke lide giffer som sådan, så du skal via en 3. part… Og her er Giphy bare min absolutte favorit!

 

Dels komprimerer den giffen, hvis den er voldsomt stor, hvorimod Twitter bare fortæller: Filen er for stor (og griner lidt af dig… føler jeg i hvert fald), men dels bruger vi også Giphy på tværs af kanaler og brands. Vi har nemlig en fælleskonto, så når en CM på Charlie skal ind og monitorere og sprede kærlighed på Kurs mod – så har hun også adgang til Kurs mod-gifferne, og det er jo rart!

Udover du selv kan lægge op, så bør du også lige bruge søge-funktionen og søge på diverse reaktioner – måske du bliver inspireret? Måske du kan genbruge noget af det internettet allerede har lavet?

Jeg skal ærligt sige, at jeg umiddelbart tænker, at hele databasen egentlig er billed-materialet stjålet fra andre, og når jeg søger på “giphy” og “copyright” bliver jeg mest bare henvist til en masse sjove copyright-gif på Giphy… Oh the ironi, men man skal nok lige være opmærksom på det med ophavsret ligesom med alt andet, når det kommer til levende billeder.

That’s all, folks – 8 ud af en million fede ting, der gør livet lettere for en community manager.

TAGS
Lignende blogposts
4 kommentarer
  1. Svar

    Jakob Schjødt-P.

    3. maj 2016

    Hej

    Jeg vil da bestemt kaste mig over Aegisub.

    Tak for tippet!

    • Svar

      Louise Dohn

      3. maj 2016

      Nej, hvor cool! Er glad for at kunne inspirere – det fungerer upåklageligt for mig i hvert fald. 🙂 Lad mig endelig vide, hvad du synes om det!

  2. Svar

    ellegaarddk

    2. marts 2017

    Sindsygt gode tips, dem skal jeg nok gøre brug af. – Tak! ?

    • Svar

      Louise Dohn

      26. marts 2017

      Fedt fedt fedt, ellegaard! Ping mig gerne hvis du selv vælter over noget lir og gear som er relevant for en community manager. 🙂
      God søndag fra Louise.

SMID EN KOMMENTAR

LOUISE DOHN
Copenhagen, DK

"We don't have a choice on wether we do social media - the question is how well we do it" -Erik Qualman... Med disse ord in mente, går jeg på arbejde hver dag.

Tweeeets