#Blog #LivetSomCM

Der er cm’ere, og så er der CM’ere!

Af den 24. september 2017

“Du er ikke den med den længste uddannelse. Du er heller ikke den med mest erfaring. Men vi ser et lys i dig, og derfor blev det dig.”

Med disse ord (disclaimer: Det var ikke ordret det der blev sagt, men pointen er go’ nok!) blev jeg TV 2s første officielle community manager, og med disse ord vil jeg starte mit blogindlæg med at slå den allervigtigste pointe fast:

Det en CM’er SKAL have, er passion for sit arbejde!

Det er så’n en kliché, men det er lysten, der driver værket, og med det in mente, vil jeg prøve at komme lidt mere ind på, hvilke kvalifikationer JEG går op i en, CM’er har.

Vi er nået langt i branchen på de sidste 4 år (hvor jeg har været en del af den), og sociale medier er mange steder ikke noget man først gør, når alle de andre marketing- eller kommunikations-opgaver er løst – dét synes jeg godt om.

Jeg har efterhånden afholdt over 40 samtaler og læst mere end 400 ansøgninger – jeg er egentlig slet ikke i tvivl om længere, hvad jeg er på udkig efter, når vi søger nye community managers, men må også indrømme, at der er langt mellem ‘de perfekte CM’er’.

Der skal ikke herske tvivl om, at ønsker om kvalifikationer, personlighed, erfaring m.m. vil differentiere fra job til job og arbejdsplads til arbejdsplads, men dette er mine meget subjektive prioriteringer ift. kompetencer – ta’ dem til dig eller lad vær!

Struktur – det dur!

Jeg elsker egentlig jobtitlen: community manager. Titlen i sig selv giver super god mening (hvis man er nede med engelske titler), men lad os lige dvæle ved ordet “manager” i 2 sek. Manager er per definition en som er ansvarlig for en gruppe opgaver, en gruppe mennesker eller en del af en virksomhed. Du kan simpelthen ikke være en god ‘manager’, hvis du ikke har styr på dit shit (pardon, my French).

Jeg forventer, at man som community manager er i stand til at kunne holde flere bolde i luften, og dette kan du fordi:

  • Du kan agere i og administrere content planer – du bliver faktisk svært tilfreds, når ugens plan er lagt.
  • Du har et system for dine to-dos – du bliver faktisk svært tilfreds, når de langsomt bliver krydset af én for én.
  • Dine arbejdsfiler eller “final film” ligger ikke tilfældigt på din pc – du bliver faktisk svært tilfreds, når du med få klik kan finde filen jeg beder dig om.
  • Du bliver ikke skræmt væk af tanken om tal og/eller evalueringer – du bliver faktisk svært tilfreds, fordi du ved, at det vil optimere dine fremtidige posts, og dét bliver du drevet af.

Du er i bund og grund medfødt med eller har tillært dig nogle projektleder-skills, men du tænder også på det kreative!

Du behøver ikke at være ‘Cannes Lion’-kreativ

Når du har sat alting i system og i excel-ark – så har du også skabt dig et råderum, og nogle kasser du kan agere kreativ indefor.

Der skal være højt til loftet, og når der afvikles brainstorms, så skal ja-hatten klemme som aldrig før.

Du behøver ingenlunde at opfinde den dybe tallerken, men iiiih, hvor kan jeg godt lide, når en CM’er griber øjeblikket ift. noget news jacking, kan tænke i mini-koncepter eller kan åbne Photoshop/Premier Pro og “bare” eksekvere på en idé helt selv.

Du ser ikke struktur som værende fandens modsvar til kreativitet, men elsker at kunne gribe ting indenfor de rammer, der nu engang er sat på sociale platforme. Når det så er sagt, så skal du også spørge dig selv: Hvornår drikker vi champagne og hvad er behovet?

Og dét spørgsmål og endnu vigtigere svaret til spørgsmålet, er din gulerod og din pisk.

Du forstår, at de gode idéer som ofte kan medføre gode resultater, men du er professionel nok til at enten rette en idé til eller helt smide den i “til en anden god gang”-kassen, hvis det viser sig, at dit community bare ikke bider fast, ressource-kravet til din idé er helt vanvittigt eller du står i en situation, hvor tidligere erfaringer og tal er oppe imod din mavefornemmelse (om end den også er drønvigtig).

Du skal teste ting af, du skal slå dig, og du skal rejse dig, og så skal du teste igen… Du gi’r ikke op, for du vil det her!

Communityets største fan – det’ dig!

Nok er kreative løsninger, gode resultater og champagne både fantastisk og sjovt, men du skal kigge langt efter de sjove ting, hvis du ikke kender din målgruppe (ellers er du virkelig født med en heldig algoritme).
Du kan komme langt med ad spend og kattekillinger ift. gode kvantitative resultater, men du skal eeeelske den kontante kvalitative feedback, der gemmer sig i et community.

Én ting er, at du kan blive klogere af det – en anden er, at du slet ikke kan lade vær… Du vil bare gerne være en del af communityet, fordi det jo er det fedeste i verden! Du skal elske at sidde og snakke med Sus, Lis, Kis og Kaj!

Ligesom jeg mener, at kassedamen der afskyr menneskelig kontakt og dialog, bør finde et andet job, mener jeg oprigtigt også, at CM’ern som enten ikke har eller mister lysten til at snakke med Sus, Lis, Kis og Kaj, skal finde et andet job.

At arbejde med kundeservice og community management lapper om noget over hinanden, men for mig ligger den helt store forskel i, at som community manager er du brandets/sidens største fan – du er en af dem.

Jo jo, du er også deres indgang til service, kritik og indhold, men du er en af dem, og du eeeeelsker dit brand lige så højt som den største fan (og så lidt mere). Din passion for brandet skinner igennem (uden at det er påtaget, men fordi du oprigtig vil det her og communityet det bedste), og det gør ondt i hjertet på dig, når de ‘hater’ på dit brand.

Lad dig ikke begrænse af dine egne begrænsninger

Man kan ikke være dygtig til alt! Ingen er perfekte, og jeg kan sagtens sidde og skrive side op og side ned om, hvad en CM’er skal være dygtig til ifølge mig selv, men fuck, jeg har fejlet mange gange… Og kommet til kort, været hjælpeløs og været frustreret.

Jeg er ingenlunde verdensmester i community management, men jeg gør en dyd ud af, at konstant at udvikle mig og blive bedre.

Lige nu arbejder jeg meget konkret på at blive bedre i Premier Pro, blive mere tålmodig, og så er jeg næsten ved at kunne sætte flueben i “Lav alle mulige grafer i Excel”-boksen, men det kræver mere øvelse.

Kend din begrænsninger og vær ærlig omkring dem!

  • Er du ikke skide god til at stave – så lav nogle grammatiske øvelser.
  • Er du ikke skide god til Photoshop – så find nogle tutorials…. Det samme gælder for Premiere Pro.
  • Er du ikke skide god til tal, Excel eller grafer – så find en analyse-kollega og spørg.
  • Er du ikke skide god til at det tekniske – så Google! Der findes milliarder af blogs, tutorials og “how-tos”.

Det er helt okay, at du ikke er verdensmester til alt, men du skal for mig brænde for at udvikle dig.

Både fordi sociale medier ændrer sig med lynets hast, men også fordi du skal være så passioneret omkring dit job, at du egentlig bare gerne vil lære mere… og mere… og mere.

Hvad enten er du er superstjerne eller virkelig dygtig til den menneskelige del, den strukturelle del, den kreative del eller tilpasse dig brancher, hvor tingene går hurtigt – det er for mig lidt lige meget…

Du skal bare ville det – ville det hele og mere til.

TAGS
Lignende blogposts

SMID EN KOMMENTAR

LOUISE DOHN
Copenhagen, DK

"We don't have a choice on wether we do social media - the question is how well we do it" -Erik Qualman... Med disse ord in mente, går jeg på arbejde hver dag.

Tweeeets
  • Mine dygtige kolleger har lige hevet 34.000 kommentarer hjem på under 20 min. på en FB-live... F*cking sejt altså!💪 https://t.co/fO9ASo7NWW

    Tweeted on 11:24 AM Oct 02

  • "Land, Forrest, Land". 💪🏻 I humør til at se Tom Hanks (hvornår er man ik' det?) lande et fly? Så se Sully! #Netflix https://t.co/A3a9I7GH1o

    Tweeted on 10:41 AM Sep 24