#Blog #LivetSomCM

Der er engagement… og så er der ENGAGEMENT!

Af den 21. april 2014

Jeg er så priviligeret, at jeg regelmæssigt bliver en del af et nyt community – et nyt community hvor nye strategier, tiltag og tone of voice skal findes og det er en fantastisk oplevelse hver gang!

Nu har jeg arbejdet på TV 2 i 10 måneder og der er ikke to communities, der tilnærmelsesvis har lignet hinanden og det er det dette lille (som sikkert bliver utrolig langt) skriv skal handle om.

Mit sidste skriv bar præg af en hård tid og et community, som krævede fremfor alt en community manager, der var 100 % lyttende og kundeserviceminded fremfor en kreativ community manager, der lavede engagerende indhold – idag har piben en helt anden lyd og jeg vil tage udgangspunkt i to glade communities som alligevel er SÅ forskellige.

Forskellen på “at synes godt om” noget og så at “relatere til noget”

To tv-programmer (med hver 8 afsnit), to communities og en glad community manager. Det ene er fiktion, det andet er dokumentar og om det er dér forskellen og grunden til de meget forskellige communities skal findes, ligger mig ikke helt fjern.

Fiktionsprogrammet:

Programmet var en succes på Facebook – de enkelte opslag fik fint engagement, de enkelte opslags reach lå flot og vi havde en ugentlig reach (organisk), der nåede LANGT udover fansbasens størrelse. Kommentarerne var 99,9 % positive og generelt var stemningen god.

Efter endt program flød væggen gerne over med utrolig positive kommentarer, spørgsmål omkring påklædning og om der ville komme en sæson mere.

Alt i alt et engagerende community, hvor holdningen til programmet og brandet var absolut positivt!
De fandt mit indhold ‘likeable’ og ’shareable’ og det var en fornøjelse at være en del af! Det blev kun forstærket af, at skuespillere, manuskriptforfattere og andre fra produktionen var en aktiv del af communityet og fans reagerede (selvfølgelig) super positivt på det. Der var kærlighed fra os til dem og der var kærlighed fra dem til os.

Særligt ved dette community var…

  • På tre dage fik programmet over 25.000 nye fans – der var ikke blevet puttet en krone i maskineriet og det eneste som pongede lidt ud var et citat, men om et enkelt opslag kan trække så mange fans hjem, må jeg være svar skyldig… Men pludselig havde vi fordoblet fansbasens størrelse uden rigtigt at vide hvorfor.
  • Generelt var fans engagerede, men ikke ENGAGEREDE – de var trofaste, men ikke bidragende (ingen generalisering uden undtagelse)…Nu endelig ikke misforstå eller tro, at jeg lyder utaknemmelig, for det er da enhver community managers drøm at kunne poste noget og så bliver det liket, kommenteret og delt som tosset. Men du vil forstå hvad jeg mener med ovenstående sætninger når jeg nu uddyber det næste program…
  • De synes godt om programmet, de synes godt om siden og de synes godt om mit indhold – what not to like?

Dokumentarprogrammet

Programmet stak fra første episode af på Facebook. Siden havde godt og vel være oprettet en uge da første program ruller over skærmen og vi fik en solid fanbase på 20.000. Opslaget på bagkant af første program, hvor jeg spurgte hvad de synes om programmet, stak fuldstændig af og havde et organisk reach, der var 5 x så stort som fanbasen og over 1000 kommentarer.

Dér gik det op for mig/os, at der var noget her… Vi ramte lige ned i en eller anden interessegruppe, som skulle omfavnes lige på stedet.

Fans sad og delte egne personlige oplevelser, fortalte røverhistorier og delte anekdoter på livet løs når jeg delte små smagsprøver fra programmet… Helt uden jeg bad dem om det!

Vi greb øjeblikket, fik lavet en content plan med flere daglige opslag (1 dagligt opslag i gennemsnit, go home!), som indeholdte alt fra citater og fun facts til trailers og særlig gode klip fra programmerne.

Særligt ved dette community var…

  • Fans gjorde som de havde lyst til og de havde lyst til at engagere sig i vores program og “billige” tricks med påtaget spørgsmål, konkurrencer, “like dette hvis du er enig” var total unødvendige – denne skare af dybt dedikerede mennesker ville have indhold – GODT (og relevant) INDHOLD!
  • Festen slutter ikke dér – enkelte begyndte at dele billeder fra deres egne ture og oplevelser og det gav mig blod på tanden – de ville høres, de ville dele, de ville være en del af communitiet og programmet!
  • De synes godt om programmet og de kan relatere til det, de synes godt om siden og indholdet og kan relatere til det!

For hvert program, der går tænker jeg: “Nu kan det ikke blive vildere!” og jeg bliver positivt overrasket hver gang – udover at efter hvert endt program får siden gerne mere end 150 opslag  på væggen i løbet af få timer, som alle er positive henvendelser, egne oplevelser (på tekst og billeder) eller er direkte hilsner til vært og medvirkende…. Men festen slutter heller ikke dér!

Efter sidste program oplevede vi en fan uploade en video til siden – en video med deres hund, som sandelig også er vild med programmet… En anden fan havde omskrevet en kendt Kim Larsen-sang, så den passede til vores program… Og en 3. fan delte 4 billeder i rap med lange (men fantastiske) beskrivelser om egne oplevelser.

Det er så vanvittigt og så ekstremt surrealistisk! Jeg sidder for første gang nogensinde i en position, hvor alt der kommer ind på væggen (fra andre) er så positivt, at jeg er løbet tør for positive tillægsord og jeg føler, at jeg konstant gentager mig selv når jeg takker for den flotte kommentar (I do not copy/paste an answer).

… Det er ENGAGEMENT!

 

Begge communities er fantastiske – på hver deres måde! Fans er fantastiske, loyale og engageret – på hver deres måde!

Men forskellen må findes i, at den ene gruppe er fan af noget og synes godt om indholdet, som bliver delt på kryds og tværs, hvorimod den anden gruppe kan relatere til indholdet på en helt særlig måde, har lyst til at bidrage med eget indhold og ønsker at være en aktiv del af et fællesskab… Og hvor vildt er det ikke lige, at et TV-program kan “fremprovokere” sådan nogle følelser?

Vi bliver overøst med kærlighed og helt ærligt… hvem ville ikke blive glad i låget af at lægge øjne og ører til det dagligt?!

TAGS
Lignende blogposts

SMID EN KOMMENTAR

LOUISE DOHN
Copenhagen, DK

"We don't have a choice on wether we do social media - the question is how well we do it" -Erik Qualman... Med disse ord in mente, går jeg på arbejde hver dag.

Tweeeets
  • Mine dygtige kolleger har lige hevet 34.000 kommentarer hjem på under 20 min. på en FB-live... F*cking sejt altså!💪 https://t.co/fO9ASo7NWW

    Tweeted on 11:24 AM Oct 02

  • "Land, Forrest, Land". 💪🏻 I humør til at se Tom Hanks (hvornår er man ik' det?) lande et fly? Så se Sully! #Netflix https://t.co/A3a9I7GH1o

    Tweeted on 10:41 AM Sep 24