Google Data Studio – sådan bruger jeg det

Jeg elsker data! Jeg elsker at bruge data til at optimere det kreative arbejde og det endelige output.

Jeg elsker et Excel-ark ikke lyver (medmindre du har fodret den forkert of course), og jeg får tics af folk der ukritisk lægger tal sammen! 

Reach på Facebook er "hvor mange unikke brugere er vi nået ud til", folkens. Du kan ikke bare lægge dine 12 x 'monthly reach' sammen et år og sige, du har nået 8.320.782 danskere på Facebook - alt er forkert ved det der. 

Tilbage på sporet, Louise!

Min kærlighed til data har nu fået mig til at lege med Google Data Studio til at visualisere dataen, og jeg synes selv, det begynder at tage en ret pæn form. 

Her får du et indblik i, hvordan en skabelon kan se ud. Den her skabelon bruger jeg til at holde styr på TV 2s FB og IGs data (og videreformidle denne med fokus på det vi kalder 'fuldtræffere' på TV 2): 

Det lavpraktiske og tekniske

Hvor kommer dataen fra?

Dataen får jeg som en .csv-fil fra vores social media-værktøj: Khoros

Egentlig tror jeg (og har afprøvet), at Google kan æde .csv-filen helt automatisk uden jeg skal gøre andet end at fortælle den, hvor den skal kigge, men det tekniske spiller ikke helt ligesom jeg ærligt godt kan lide, der kommer menneskeøjne på dataen, inden den serveres for andre også.

Hvad gør jeg med dataen for visualisere den?

Jeg copy/paster simpelthen den relevante data fra .csv-filen ind i et Google Sheet, som er koblet til Google Data Studio. Dette gør jeg et par gange om ugen.

Fordi vores 3. partsværktøj suger ALT data ind (og lige så spytter ud), er det her de menneskelige øjne kommer til gode og sikrer, at de posts, der visualiseres også holder vand. 

Hvad bruger jeg Google Data Studio til?

Udover jeg personligt lige i dette tilfælde bruger det til løbende at følge med i, hvilke opslag der stikker positivt ud (altså holder øje med 'fuldtræffere'), så henviser jeg også til de her boards i min "klap din kollega på ryggen"-mails, som jeg står bag. 

Mails som jeg sender ud til relevante kolleger, når TV 2 får en fuldtræffer - som en digital high five, om du vil, fordi vi alle har brug for at blive fremhævet engang imellem. 

Eksempel på en fuldtræffer-mail

Portfolio - andre head of CM/specialist-projekter

Google Data Studio – sådan bruger jeg det

Google Data Studio – sådan bruger jeg det

Head of CM/Specialist
Et jobopslag (jagten på en CM’er)

Et jobopslag (jagten på en CM’er)

Head of CM/Specialist

Description

  • TV 2

  • November 2020

Fuldtræffer-principperne kan jeg ikke tage kredit for - den kredit skal gå til Lars Aaes og Cecilie Venndt. 

Definitionen af en fuldtræffer er, når ét post på enten Facebook eller Instagram når om på den gode side af målsætningerne på både organisk post reach OG eng. raten.