Lær af mine SoMe-erfaringer (2018)
Jeg kunne ha’ valgt at lave en lang liste om alle de ting, som gik godt i 2018 på det faglige plan. Alle de ting som fik massevis af likes, opslag der gik viralt, og jeg kunne ha’ remset op alle de kampagner, posts m.m., som jeg er herre stolt af ha’ været en del af, og der ER mange!
Men jeg har valgt at gå en anden vej.
En vej hvor jeg ser tilbage på de ting i 2018, som ikke var perfekte.
En vej fyldt med huller, sten og udfordringer jeg slog mig på – en vej hvor jeg trods alt kom om på den anden side (med jobbet i behold) og med en rygsæk FYLDT med learnings, som gør at jeg i 2019 kan fortsætte mit fantastiske job som social media specialist med endnu mere viden.
Her får du min liste af ting, jeg har lært i 2018 – nogle ting var nyt for mig ved andre ting fik jeg be- eller afkræftet min hypotese.
- Ved upload af lange videoer (konkret learning: +3 minutter) på Facebook, skal videoen altid testes i alle browsers/devices inden publicering – det kan være, at lyd og mundbevægelse er ude af sync.
- Facebook er stadig et godt middel til at nå langt ud organisk, men for første gang har jeg set med egne øjne, at Instagram-indhold faktisk kan opnå højere reach på post-niveau end Facebook (på trods af fanbasen for ét og samme brand er 3 gange så lille på IG ift. FB).
- Organisk reach på Facebook falder og falder, men engagement raten stiger.
Så er spørgsmålet jo – er det federe at ramme færre og få højt engagement end at ramme bredere og få mindre engagement? - Fødselsdagshilsner/hyldester er stadig en ting (for de brands jeg sidder med) på Facebook – på godt og ondt kan det gøre lidt ondt, at man kan tage et stillbillede/artikel og ønske en kendis tillykke med fødselsdagen og nå MEGET længere ud organisk end det fine stykke egenproduceret/unikke indhold man har brugt virkelig meget sved og mange tårer på.
- Vend aldrig det blinde øje til – heller ikke til planlagte posts
Jeg har utallige eksempler, hvor det var lige ved at gå galt. F.eks. er det super uheldigt, at en schedulering af et opslag (en promovering af en streaming tjenestes og dennes ellers fine indhold) ryger ud, når streaming tjenesten lige er gået ned eller pludselig sker der et dødsfald som gør, at dit jubel-glade opslag kan ende med at være direkte smagløst. - Facebook Rights Manager virker!
Ikke at det som sådan er en overraskelse i sig selv, men det har været sjovt at “lege med” – ikke fra bussemand-perspektivet, men mest fordi man pludselig kan overvåge sit indhold på en anden måde (altså udenom tags, mentions m.m.) – man kan simpelthen følge sit videoindholds rejse… Ja, og så se hvem, der ripper ens indhold uden at få lov. 😉 - Sæt din data op mod noget – sammenlign data.
“Jamen, er det så godt?”
Store tal kan altid synes fantastiske, men du er nødt til at sætte det op mod noget. Er en million i organisk reach godt? Umiddelbart vil du nok sige ja, men hvis du lå på et snit på 2 millioner i organisk reach sidste år, så er det måske stadig godt ift. mange andre, men hvis du vil stoppe den kedelige tendens, bør du grave ned i: Hvad søren er der sket?
Learning: Sæt altid din data op mod noget, især når du arbejder med algoritmer, der ændrer sig, som vi andre skifter skiundertøj. - To-trins-verifikation – slå det til NU!
Jeg blev i 2018 faktisk udsat for et hackerangreb, hvor det lykkedes dem at overtage min personlige Instagram-profil.
Lang historie kort – slå ALTID denne funktion til hvis mulig.
Det kan spare dig for en masse ballade, bøvl og ikke at forglemme den utrolig ubehagelig følelse af, at nogen har taget noget fra dig. - Delt testside på Facebook
Her er jeg/vi ærligt nok lidt lastmover (jeg har haft en testsside i mange år, men den har altid været min og kun min), men at have en fælles testside på FB (f.eks. blandt kolleger eller på anden vis nogle, man kan give og modtage feedback fra) er for nice.
Det er en god måde at se ens indhold ‘in action’ samtidigt med, at man kan få feedback til alt fra copy til indhold og vidensdele generelt.
Det virker selvklart kun, hvis alle er enige om sidens formål og har lyst til at være en del af det, men det får i hvert fald en anbefaling her fra. - Instagram stories serveres forskelligt fra device til device
Test er jo generelt bare skide godt!
Lad dette være en reminder om, at en Instagram story ser forskellig ud på en iPhone X og en iPhone 7 f.eks. er knapperne i bunden på en story i X’ern lagt under selve storyen, hvor de på en 7’er ligger i nederste del af selve storien. Derfor bør du lægge din grafik, såsom undertekster eller en CTA, en god sjat over bund-linjen på din story (ca. 250 px).
Egentlig kunne jeg remse yderligere 10 punkter op, men det måtte have en ende.
Hvad har du lært i 2018, når det kommer til at arbejde med sociale medier?
LOUISE!!! DU er så SEJ.
Savner at arbejde med dig.
Knus M