6 råd til en overskuelig content plan

Hej, jeg hedder Louise, og jeg er alarmerende afhængig af orden i en content plan. Jeg kalder det Excel-OCD.

En god content plan, hvis du spørger mig, har ét overordnet formål, og det er at stille posts op på en overskuelig måde.

En idiot ude fra gaden skal kunne afkode en content plan på nul komma fem.

Jeg har ærligt endnu ikke stødt på en platform, som har kunne tilbyde mig en content plan, som jeg synes, den skal være eller se ud, så jeg arbejderaltså glædeligt fortsat i Excel, når det kommer til content planer.

På den måde kan content planen også sættes op, så den passer som en fod i en hose (og nej, lad det ikke være en opfordring til en masse sælgere nu kimer mig ned).

Jeg har ikke opfundet den dybe tallerken, overhovedet, jeg tror på, at alt kan optimeres, men jeg havde en helt fantastisk kollega, Line Gjerlev, som forstår min Excel-OCD (eller i hvert fald anerkender, at den er der) , så hun har igennem årene mere eller mindre frivilligt taget del i den konstante udvikling, det er at lave en content plan.

Nuff’ said…

Her får du 6 råd til en overskuelig content platform:

  • Kronologi – notér posts i en kronologisk liste (hvor øverste post er det post, der kommer ud først på dagen, og sidste post på listen er det sidste post, der udkommer i løbet af dagen.
  • Ensartethed – tving (det er her Excel-OCD’en virkelig træder i kraft) alle til at skrive alting på samme måde. Altså brug de samme definitioner, når det kommer til alt fra måden at skrive et klokkeslæt på til især posttyper. Findes der ikke konsensus omkring definitionerne, kan der pludselig herske tvivl om, opslaget udkommer i Instagrams feed eller story.
  • Èn content plan-kaptajn – ikke alle har Excel-OCD (og gudskelov for det), så der vil pludselig snige sig en random font ind eller for stor en linjeafstand. Ved at have én kaptajn, altså en som er overordnet ansvarlig for planen a la en duks i klassen, så er der én, der har mandat og lyst til at holde content planen nice’n’tidy.
  • Kun relevante kategorier – hold content planen og dets celle-kategorier til et absolut min. og kun de mest nødvendige. Her mener jeg, lad være med at tvinge folk til at udfylde et punkt: “Posttype”, hvis det er irrelevant for jer.

Jeg vil dog gerne slå et slag for f.eks. celle-kategorien: “Formål”, da den tvinger den eksekverende social media manager til at forholde sig til: “Hvad fanden er det egentlig opslaget skal kunne?”.

Og her er øvelsen ikke bare at skrive “reach” eller “salg” hver gang, for nogle gange har du måske en video, du gerne vil have de ser eller ser med i lang tid, så skriv, formålet er “views” eller “time spend”?
Vi vil alle sammen gerne gå viralt hele tiden og sælge max, men faktum er, din copy, rubrik og alting bliver bare bedre af, du har et klart formål med dit opslag.

  • Kig længere frem end én uge – hvis du er typen, der har et årshjul liggende, er der som sådan intet, der bør afholde dig fra ikke at have en content plan-skabelon klar for det næste år.
    En lidt mere realistisk og beskeden opfordring herfra er, at i hvert fald altid at have 4 “tomme” uger – altså ha’ min. 4 uger frem i tiden man hele tiden kan udfylde og planlægge indhold ud fra.
  • Test din content plan – ikke at du nødvendigvis behøver at hive en idiot ind fra gaden, men hvis content planen skal bruges af flere, så “prøvekør” den og bed en kollega om sparring og feedback inden du søsætter den eller en helt ny version. Jo flere der synes, content planen spiller, jo mindre er der at lave for (dig som) content plan-kaptajnen.

Måske findes der en one-size-fits-all, men hvis du ligesom jeg godt kan lide fleksibiliteten ved Excel, så skal du være mere end velkommen til at se og evt. copy/paste mine tre eksempler på content planer her:

Leave a Comment