Op på hesten igen – kursen er sat mod fjerne kyster!
Mit sidste blogindlæg, som blev skrevet efter et hårdt efterår med ‘Vild med dans’, bar lidt præg af en træthed og nogle vil måske mene en smule ynkeligt, så derfor er det også på sin plads, at der skulle skrives et nyt (positivt) indlæg!
Jeg har selvfølgelig haft masse af gode oplevelser, glade communities og lært en masse siden ‘Vild med dans’, men 18. marts 2014 skete der igen noget jeg ikke havde kunne forudse (det er der sikkert nogle, der er vildt uenige i), men den dag startede en ny storm på Facebook – men denne gang var der medvind!
Vi snakker 24/7 kærlig, forelskende, passioneret medvind – danskerne når de er allermest positive, videnbegærlige og kommenterende. Jeg sidder MIDT i en decideret “love storm” og jeg elsker, ELSKER mit program og mit community!
De fleste community managers har haft et opslag, som pludselig stak helt af – content som folk bare har måtte dele, kommentere på og like og det er dem, der gør det hele sjovt! Ja, jeg lærer bestemt også når mine opslag står helt stille eller et opslag om Meyerheim pludselig bliver til et (lidt groft) debatforum hvor hovedpersonen eller hende, der skal skydes ned pludselig er HTS.
Men jeg ville da lyve hvis jeg ikke havde hænderne oppe over hovedet når indhold går viralt eller at kommentarer bærer så meget præg af kærlighed til et program, hvor jeg gik og troede, at det kun var mig, der kunne have det sådan. Og hænderne er HELT oppe over ørerne i skrivende stund.
Programmet er “Kurs mod fjerne kyster” – et program jeg egentlig tog lidt med et gran salt…
Måske fordi jeg egentlig ikke bryder mig om havvand og det vildeste jeg laver på vand, er den årlige kanotur på en å med 30 sønderjyske familiemedlemmer.
Men så så jeg programmet… Programmet handler på ingen måder kun om stiv kuling, sømandsbegreber eller fiskeri.
Mikkel Beha og sønner står i første afsnit og græder da de skal sige farvel til venner og familie – udover det selvfølgelig går i et hvert kvindehjerte, at en voksen mand med TO MEGET lækre sønner i tyverne står foran et kamera og lader tårene rende, så har Mikkel Beha simpelthen en af de rareste fortællerstemmer i verden!
Han bliver selvfølgelig sammenlignet med far Troels Kløvedal, men for mig har ‘THE’ fortællerstemme altid været Piet van Deurs, så jeg tillader mig at proppe Mikkel op i den måleskala og Piet Van Deurs når ikke Mikkel til badeshortsene! Når Mikkel snakker, så lytter Louise og hvis man kender lidt til mig, så ved man, at der er meget få ting, der forhindrer/stopper mig i at snakke…
Det viste sig hurtigt, at man behøver på ingen måde at være hverken sømand, fisker eller havneho for at kunne lide det program – det program tiltaler mindst lige så meget rejselystne og videnbegærlige mennesker, som har et “soft spot” for en følsom mand, solbrune fyre og fun facts om Sydamerika.
Hvorfor denne lange forklaring på programmet? Det er fordi jeg mener, at grunden til ‘love stormen’ skal findes der!
Min mor ser også programmet, men sidder ikke trofast og kommenterer på noget på Facebook – hun så også Vild med dans og Badehotellet, men var kun aktiv fordi hun gjorde det for min skyld (tror jeg?!).
Det er en helt bestemt målgruppe, som kan relatere til enten sejler-delen, familie-delen eller rejse-delen og som er SÅ passioneret omkring de her ting, som Mikkel Beha og familien er. Hvor jeg måske har haft mange folk igennem på fiktionsserierne, som godt kunne lide programmerne, så har vi her en MEGET stor håndfuld af mennesker, som helt oprigtigt kan relatere til diverse ting tirsdag efter tirsdag.
Jeg husker engang det gode menneske Jacob Mouritzen delte “Dansk Ornitologisk Forening”s Facebook-side… Jeg husker ikke den helt præcise anledning, men mener, at pointen bl.a. var, at når man rammer ned i en niche, noget en helt bestemt målgruppe kan og ØNSKER at være nørdet omkring, så var de et godt eksempel.
Nu har jeg været inde og kigge og de har det stadigvæk for vildt! De behøver ingen call-to-actions eller spørgsmål – de har dyr og dyreunger og det bliver bare delt, liket og kommenteret på livet løs!
Badehotellet havde over 1 mio seere, Kurs mod fjerne kyster har noget under… Badehotellet har 13.000 fans et halvt år senere på Facebook – Kurs mod fjerne kyster har 43.000 en måned senere… Ikke at man som sådan kan sammenligne de to programmer – det er dokumentar vs. fiktion, men det interessante er, at lidt ligesom ‘Vild med dans’ har ‘Kurs mod fjerne kyster’ simpelthen ramt noget, der har sat gang i snakken og heldigvis er det i denne omgang yderst positivt!
Badehotellet har fans og folk, der kan lide… altså lide serien – Kurs mod fjerne kyster har passionerede fans og folk, der ELSKER programmet.
De får begge to kærlighed og folk har et trofast og loyalt forhold til dem, men det er vidt forskellig kærlighed!
Badehotellet er krammeren du giver til den gode ven igennem 10 år, som du helt oprigtig er glad for at se – Kurs mod fjerne kyster er din helt store, nye forelskelse, som du stalker jævnligt på Facebook og som du har lyst til at snakke med HELE tiden.