5 hurtige (tips) til CM'ern

5 hurtige til CM’ern – fordi tid er penge

Nogle gange har man bare ikke tid til at sidde en hel dag og hive tal ud i Excel fra FB (selvom jeg synes, at man bør tage sig den tid, så er realiteterne nogle gange bare anderledes)…

Nogle gange sidder man og bruger alt for lang tid på at søge og granske sin hjerne – hvordan var det nu med den bruger dér? Hater eller ambassadør?

Nogle gange skal man finde en vinder i en FB-konkurrence blandt 1000 kommentarer, og du skal lige nå at hive data ud, baggrundstjekke en bruger og svare på 5 ens spørgsmål.

Jeg giver dig her 5 fifs, jeg selv bruger som CM, når jeg skal optimere min travle arbejdsdag, hvor der nødvendigvis ikke er så meget overskud.

Argh, hende der Louise – har hun ikke været aktiv på vores side før?

Sidder du nogle gange og får deja vu eller bare er helt overbevist om, at denne bruger har lavet ballade før, men kan ikke finde beviset i dine screenshots?

Google er din ven! Selvom der findes en søgefunktion på Facebook-siderne, så når den ikke Google til sokkeholderne.
Mit trick er som følger – skriv dette i din Chrome-browser eller på google.com: Louise site:facebook.com/tv2.danmark – altså:
” [det/den du vil søge på] site:facebook.com/[dit FB page name] ”


Det er en af de dage, hvor du ikke lige har tid til at hive tal ud i Excel fra FB…

Men du vil gerne lige få en fornemmelse af, hvordan det står til med dine sider – her bruger jeg CrowdTangle!
Selvom jeg elsker at crunche tal og blive klogere, så er det nogle gange bare rart at slippe for formler, 1000 tal og bare lige få det hurtige overblik.

Dét giver Crowdtangle dig, og så er det endda gratis.

Første gang du logger ind, ville jeg lave nogle lister – så bliver 2. og 3. besøg nemlig noget hurtigere, for det hele vil være sat op.
Dertil har jeg lavet et LIVE dashboard, så jeg hurtigt kan klikke mig ind og se, hvordan min liste performer.
F.eks. har jeg en liste med “kanalsider”, hvor jeg holder øje med dels hvordan vores egne sider performer, men også kollegerne på andre tv-stationer.

Du kan også nørde på post-niveau, og se hvilke post, der performer, og så kan du få nyhedsbreve med den ønskede data.
Ja, du kan faktisk rigtig mange ting i Crowdtangle, og jeg har bare nævnt nogle få (og dem jeg selv bruger hyppigt).

CrowdtangleInerfacet er overraskende nemt at lure af og så er det gratis – what not to love?


Har jeg ikke svaret på det før?

Det her tip kommer til at lyde SÅ banalt, men det tog faktisk lidt tid inden jeg fik sat gang i dette… En FAQ!

Jeg og alle de seje CM’ere på TV 2 står bag det jeg dagligt kalder “Verdens største FAQ”.

Udover at vi er ca. 1000 medarbejdere der alle har en eller anden viden, så er det skide (undskyld, mit franske) irriterende for alle at blive spurgt om det samme om og om og om og om igen.

Det er en del af CM-jobbet og Sus, Lis, Kis, Kaj og Karin er lovligt undskyldt – jeg forventer ikke, at de læser det seneste post… Men for at optimere det internt, og at jeg og 7 andre ikke skal spørge vores PR-Gud om det samme igen og igen, så har vi lavet “Verdens største FAQ”.

I starten brugte vi et kæmpe Google Sheet-ark, hvor hver kanal/hvert program har sin egen fane, men nu er vi gået over til Microsoft Sharepoint / One Drive (dog mener jeg, at Google spiller noget hurtigere og bedre).

ALLE spørgsmål som er så generelle, at der er en chance for, at det spørgsmål kommer igen på et eller andet tidspunkt, finder vi svar til og smider i FAQ’en – det er altså et ongoing projekt som forhåbentligt aldrig slutter.

Som sagt… Det er helt banalt, men fordi det er en team-ting og alle CM’erne er med indeover sender vi ikke helt så mange spørgsmål og mails rundt længere, og hvis der pludselig er en udefra, som er nødt til at dække en aftenvagt – så kan man bare finde rigtig mange svar i vores FAQ (og andre interne systemer).

Lad mig dog understrege, at jeg ikke går ind for copy/paste!

En FAQ skal give dig svaret på dit/brugerens spørgsmål, men det er dit job som CM at overbevise brugeren om, at svaret er skræddersyet til ham/hende – selvom du har svaret på dette 1000 gange. Det er typisk i sådanne situationer, hvor en dygtig CM kan skille sig ud contra det klassiske kundeservice-svar.


Træk en vinder blandt 1000 kommentarer – død og pine!

Ikke at jeg ikke gerne vil betale for tingene, men som jyde elsker jeg også bare “free stuff”, og der er så meget lækkert gratis ude på det der internet!

Nogle gange kan en konkurrence synes som en god idé på sociale medier – vi har f.eks. haft stor succes med at finde nogle af de mest passionerede fans til en forpremiere på Badehotellet, og andre gange er vi så heldige, at vi har en Meyerheim-kop som vi gerne vil give til en loyal Charlie-fan.

Sidstnævnte var en, hvor barrieren for at deltage ikke var så stor – de skulle svare på et simpelt spørgsmål (jeg husker ærligt ikke hvad – kun at engagementet var fuldstændig vildt og ikke-set-komme).

Anyway.. Vi sad med en masse kommentarer, som alle var “rigtige”, fordi det var et synes-spørgsmål – hvordan finder man en vinder smartest?

Det har woobox svaret på! De har nemlig gjort det smart for dig at trække en vinder – de (altså deres website) gør det for dig!

Woobox - til at trække konkurrencevindere

 

Find din konkurrence-opslag, tryk “pick a winner” – vælg om det er en reaction eller comment (du kan også sat kryds i en boks, så der kun er ét svar per bruger) der er kravet til deltagelse i konkurrencen og kør!

3 gode tips hvis du bruger Woobox:

  1. Tjek ALTID efter i tråden på Facebook inden du kårer en vinder.
  2. Tjek at vedkommende rent faktisk har lavet et legitimt svar og ikke bare sat et punktum.
  3. Tjek at vedkommende har deltaget indenfor den specifikke tidsramme du har sat.

EDIT OKTOBER 2018: Woobox har vist sat en begrænsning på ift. gratis-udgaven, og der er nu ikke længere fri leg i denne, desværre.


Bit.ly – mange kokke og kun én analyse-entusiast

Måske er du den eneste som er så’n helt vild med tal? Måske er det dit job at have styr på alle de her links, der flyver rundt på jeres sociale medier fordi flere på arbejdspladsen bare sidder og poster randomly (hvilket jeg selvfølgelig ikke håber)? Måske er du bare nysgerrig og vil gerne lure andres trafik af, så skal du spidse ører nu.

Ta’ dit bit.ly som f.eks. dette: https://bitly.com/Wn2Xdz – sæt et plus bag ved URL’en, så det i dette tilfælde hedder: https://bitly.com/Wn2Xdz+. Så får du trafikken på hvilket som helst (åbent) bit.ly-link!

Du kan selvfølgelig også lukke dine bit.ly-links (og så virker +-tricket ikke), så andre ikke kan glo med, men hvis du tilfældigvis lige får en kollega til at tracke noget og linket tilfældigvis står åbent – så brug +-tricket og dataen er nu din.


Det var det – 5 små tricks jeg personligt selv bruger i #LivetSomCommunityManager, og som på hver sin måde optimerer min arbejdsdag på den ene eller anden måde.

Leave a Comment